Milli-mədəni dəyərlər hər bir xalqın formalaşması və inkişafında mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Azərbaycan xalqı da öz milli mənəvi dəyərləri – tarixi, milli mədəniyyəti, şifahi söz xəzinəsi, memarlıq abidələri, musiqisi, xalq mahnıları, bəstəkar əsərləri, ədəbiyyat və incəsənəti ilə dünya xalqları sırasında özunəməxsus şəkildə yer almış, daim seçilmişdir.
Azərbaycan xalqının zəngin musiqi mədəniyyətinin tarixi də çox-çox qədim dövrlərdən xəbər verir. XX əsrin ortalarında Üzeyir Hacıbəyov özünün “Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları” kitabında: “Yaxın Şərq xalqları musiqisinin nəzəri və əməli inkişafı tarixində başlıca yeri dünyada məhşur olan iki nəfər Azərbaycan alimi, nəzəriyyəçi, musiqişünas Səfiəddin Əbdülmömin ibn Yusif əl Urməvi (XIII əsr) və Əbdülqadir Marağai (XIV əsr) tutur”, - deyə yazırdı. Deməli XX əsrdə Azərbaycanda Səfiəddin Urməvinin ənənələri yaşayırdı və bu sahədə Üzeyir Hacıbəyov onun davamçısı olmuşdur. O, “Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları” əsərinin “Tarixi məlumat” hissəsində qeyd edirdi: “Yaxın Şərq xalqlarının musiqi mədəniyyəti XIV əsrə doğru özünün yüksək səviyyəsinə çatmış və on iki sütunlu, altı bürclü “bina” (dəstgah) şəklində iftixarla ucalmış və onun zirvəsindən dünyanın bütün dörd tərəfi: Əndəlisdən Çinə və Orta Afrikadan Qafqaza qədər geniş bir mənzərə görünmüşdür. Musiqi binasının möhkəm təməlini təşkil edən on iki sütun on iki əsas muğamı, 6 bürc isə 6 avazı təmsil edirdi”. Hacıbəyova görə Azərbaycan xalqının musiqi sənəti də çox mütənasib və ciddi bir sistemə əsaslanır. Azərbaycan xalq musiqisinin bütün elmi-nəzəri məsələləri də öz əsasını bu sistemdən alır. Üzeyir Hacıbəyov XX əsrdə nəinki xalq musiqimizin əsaslarını müəyyən etmiş, onun ciddi qanunlara tabe olduğunu göstərmiş, həm də Şərqdə ilk muğam operası “Leyli və Məcnun” un yaradıcısı olmuşdur. Hal-hazırda Azərbaycanda elə musiqi janrı və musiqi forması tapmaq olmaz ki, bu və ya digər şəkildə musiqimizin klassiki Üzeyir Hacıbəyovun adıyla bağlı olmasın.
Müasir Azərbaycan musiqişünaslığının əsasını qoyan Üzeyir bəy xalq musiqisi üzərində dərin elmi tədqiqatlar aparmışdır. Azərbaycan ladlarını Avropanın major-minor sistemi ilə üzvi sürətdə birləşdirməklə, milli musiqimizin inkişafında müstəsna xidmətlər göstərmişdir. Şifahi xalq musiqi sənətində mövcud olan Azərbaycan milli musiqisini Qərbi Avropa və rus bəstəkarlıq məktəblərinin səviyyəsində zənginləşdirməyə də müvəffəq olmuşlur. Dahi bəstəkarın yaradıcılığı çoxşaxəli idi. Onun hər hansı bir sahədə gördüyü işləri elmi-tədqiqat səviyyəsində göstərmək düzgün olar. Niyazi qeyd edirdi: “Hacıbəyovun yaradıcılığı onun bəstəkarlıq fəaliyyətindədir. Üzeyir dünya mədəniyyəti tarixinə, hər şeydən əvvəl, Şərqdə ilk operanın banisi kimi daxil olmuş və bu janrın ən nadir incilərini yaratmışdır...”. Şair Məhəmməd Füzulinin eyniadlı poeması əsasında yazılmış, musiqisi əsasən, muğam və təsniflərdən ibarət olan “Leyli və Məcnun” operası ilə Üzeyir bəy nəinki Azərbaycanda, eləcə də bütün müsəlman Şərqində opera sənətinin əsasını qoydu. Bəstəkarın Azərbaycan Opera və Balet Teatrında tamaşaya qoyulan uğurlu əsərlərindən biri – “Koroğlu” operası xalq folkloru ruhundan qidalanmış, aşıq musiqisi üslubunda bəstələnmiş və yaradıcılığının şah əsəri hesab edilmişdir. Öz estetik istiqamətinə görə yeni olan incəsənəti bəstəkar milli musiqi mədəniyyətinin böyük tarixi təcrübəsinin bünövrəsi üzərində qurmaqla, bəstəkarlıq yaradıcılığının müvəffəqiyyətləri ilə inkişaf etdirmiş və zənginləşdirmişdir. Onun bəstəkarlıq və novator axtarışının əsasını hər şeydən əvvəl əsil xəlqilik və realizm prinsipləri təşkil edirdi. Bəstəkarın misilsiz xidmətlərindən biri də “Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları” əsərini ərsəyə gətirməsi olmuşdur. Bu elmi əsər muğamlarımız haqqında monumental bir tədqiqatdır. Dərslik kimi tədris olunan bu əsərdə 7 əsas və 3 əlavə muğamlarımızın inkişaf yolu təhlil olunmuşdur. Üzeyir bir bəstəkar olaraq əsərlərində xalq yaradıcılığı ilə yanaşı, dünya klassik musiqisindən də məharətlə istifadə etmişdir. O, “Leyli və Məcnun” operasında muğam və xalq mahnılarından istifadə etmişdirsə, “Koroğlu” operasının musiqisini isə başdan-başa muğam və xalq mahnılarımızın əsasında qurmuşdur. Onun yaradıcılığı incəsənət və xəlqilik uğrunda mübarizəyə həsr edilmişdir. Fikrət Əmirov bəstəkarla söhbətində: “Musiqini elə yazmaq lazımdır ki, xalq başa düşsün. Musiqi insanı heyran etməli və ruhlandırmalıdır...”. Doğurdanda Hacıbəyovun musiqisi gözəlliyi və həqiqi xəlqiliyi ilə adamı valeh edir. Xəlqilik dedikdə xalq musiqisinin ruhuna və üslubuna dərindən nüfuz etməyi, xalq musiqi dilinin xüsusiyyətlərini başa düşüb mənimsəməyi nəzərdə tutur, yəni xalq musiqisi nümunələrini kor-koranə köçürtməyin, təqlid etməyin əleyhinə idi.
Bəstəkar milli operamızın, musiqili teatrın bünövrəsini qoyduğu kimi, yazıçı və jurnalist kimi də öz dəst-xəttilə seçilmişdir. Azərbaycan və rus dillərində dərc olunan dövrü mətbuatda məqalə, felyeton, resenziya, miniatür, səhnəcik, açıq məktub və s. formalarda yüzlərlə əsərini nəşr etdirmişdir. O, peşəkar jurnalist kimi bu sahənin sənət sirlərini, yaradıcılıq incəliklərini, nəzəri problemlərini çox yaxşı bilmiş, müxtəlif illərdə zəmanəsinin aparıcı qəzet və jurnallarında tərcüməçi və redaktor kimi fəaliyyət göstərmiş, “Kaspi”, “Həyat”, “Tərəqqi”, “Tərcüman”, “İrşad”, “İqbal”, “Yeni iqbal”, “Həqiqət” qəzetlərində, eləcə də “Molla Nəsrəddin” jurnalında “Ü.Hacıbəyov”, “Üzeyir”, “Y.”, “Filankəs”, “Behmənkəs”, “Bisavad”, “Namuslu”, “Ordan-burdançı”, “Saqallı, hənalı filankəs”, “Saray müdiri Hacıbəyov”, “Adı Molla, özü Bəy filankəs” və s. kimi gizli imzalarla xeyli məqalə, oçerk, felyeton və satirik miniatürlər dərc etdirmişdir. Öz məqalə və felyetonlarında dövrünün mühüm ictimai-siyasi və maarifçilik məsələlərinə toxunur, xalqını maarifləndirmək uğrunda mübarizəyə aparırdı. Hacıbəyli jurnalistlərdən sadə, xalq dilində yazmağı tələb etdiyi kimi oxuculardan da həm jurnalist sözünə ciddi münasibət, həm də mətbuata hörmət, qəzet oxumağa həvəs, istək tələb edirdi: “Qəzet oxumaq, yəni dünyadan xəbəri olmaqla bərabər, bir də qəzetlərdə yazılan faydalı şeylərdən mənfəət götürmək və ehtiyaclarımızın yolunu öyrənmək üçün savaddan başqa bir də ürəkdə bir dübr və şövq də lazımdır”.
Üzeyir bəyin yaradıcılığında musiqili dram sənəti də mühüm yer tutur. Onun musiqimizdəki rolunu Mirzə Fətəlinin dramaturgiyamızdakı mövqeyi ilə müqayisə etsək deyərik ki, M.F.Axundov Azərbaycan ədəbiyyatında dramaturgiyanın banisidirsə, Ü.Hacıbəyov professional musiqimizin ilk ustadıdır. Mirzə Fətəli rus və Avropa dramaturgiyasından böyük ustalıqla bəhrələnmişdirsə, Üzeyir kamil bir bəstəkar və musiqişünas alim kimi Azərbaycanın son dərəcə gözəl, məlahətli musiqisini rus və Avropa musiqisinin mütərəqqi ənənələri ilə üzvi şəkildə əlaqələndirmişdir. M.F.Axundov Şərq qadınını qara çadraya bürüyən, onun arzu və düşüncələrini islam dini əleyhinə açıq mübarizə aparmışdırsa, Ü.Hacıbəyov islamiyyətin qadına münasibətini musiqinin və ictimai satiranın dil ilə ifşa etmişdir. Əli Sultanlı Ü.Hacıbəyovun dramaturgiyasından bəhs edərkən: “O, məhz M.F.Axundovun və C.Məmmədquluzadənin dramaturji üslubunu izləyərək şuxluğu, məlahəti ilə hələ ədəbiyyat tariximizdə misli görünməmiş məzhəkələr yaratmışdır”- yazırdı. XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatında fəaliyyəti ilə fərqlənən sənətkar Ü.Hacıbəyovun “Məşədi İbad”, “Arşın mal alan”, “O olmasın, bu olsun” , “Ər və arvad” musiqili komediyalarının əbədi həyat qazanması, dillər əzbəri olması bu fikri təsdiq edir.
Ü.Hacıbəyov ənənə və novatorluğu həmişə vəhdətdə götürür, “Musiqidə xəlqilik” məqaləsində yazırdı: “Mən xalq musiqisini əsaslı sürətdə öyrənməyincə böyük əsərlər yazmağa tələsməmişəm”. Onun fikrincə, zəngin xalq ədəbiyyatına, klassik irsə, dünya ədəbiyyatına mükəmməl bələd olmayan, ondan yaradıcı şəkildə istifadə etməyi bacarmayan qələm sahibi ola bilməz.
Üzeyir bəy onlarla tanınmış bəstəkarlar ifaçılar nəsli yetirmişdir. Onun tələbələrindən Qara Qarayev, Fikrət Əmirov, Niyazi, Soltan Hacıbəyov, Ağabacı Rzayeva, Şəfiqə Axundova və onlarla başqalarının adlarını çəkmək olar... Onun “Arşın mal alan” musiqili komediyası 1917-ci ildə (rejissor B.Svetlov), 1945-ci ildə (rejissorlar R.Təhmasib, N.Leşşenko), 1965-ci ildə (rejissor T.Tağızadə), “O olmasın, bu olsun” musiqili komediyası (rejissor H.Seyidzadə) isə 1956-cı ildə ekranlaşdırılmışdır. 1945-ci ildə çəkilmiş “Arşın mal alan” filminin bir qrup yaradıcısı və iştirakçısı ilə yanaşı, Üzeyir Hacıbəyov da SSRİ Dövlət Mükafatına layiq görülmüşdür. 1944-cü ildə Azərbaycan Dövlət Simfonik Orketrinə, 1949-cu ildə Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasına Üzeyir Hacıbəyovun adı verilmiş və respublikanın şəhər və qəsəbələrdə onun adına küçələr, musiqi məktəbləri, Respublika Dövlət Mükafatı və s. təsis olunmuşdur. Bakıda və Şuşada heykəli (1960-cı ildə Bakıda tunc və qranitdən ucaldılan heykəlin müəllifi heykəltəraş T.Məmmədov; 1985-ci ildə Şuşada tunc və qranitdən ucaldılan heykəlin müəllifi isə Ə.Salikovdur) ucaldılmış, 1965-ci ildə Şuşada, 1975-ci ildə isə Bakıda ev muzeyləri açılmışdır. 1982-ci ildə xalq yazıçısı Anarın ssenari müəllifliyi və rejissorluğu ilə bəstəkarın həyat və fəaliyyətindən bəhs edən ikiseriyalı “Üzeyir Hacıbəyov; Uzun ömrün akkordları” rəngli bədii televiziya filmi çəkilmişdir. Onun yaradıcılığının estetikasının realizmi, milliliyi, həyatiliyi, nikbin ruh, yüksək ideya-məzmun, forma mükəmməlliyi, yüksək bədiilik, ənənə və novatorluğu, eləcə də bəstəkarlıq təcrübəsindəki qeyri-adi fəaliyyəti, nəzəri konsepsiyaları, bunu deməyə əsas verir ki, bu dahi sənətkarın zəngin, çoxşaxəli irsi daim tədqiqatçıların nəzər-diqqətini cəlb etmiş, həyat və fəaliyyəti haqqında çoxlu sayda monoqrafiyalar, kitablar, oçerk və məqalələr yazılmış və bundan sonra da yazılacaqdır.
Nuray Ağabala qızı BƏKTAŞİ
AMEA Naxçıvan Bölməsinin əməkdaşı